Tuesday 11 December 2012

المسعودي

untuk maklumat lanjut sila tekan di sini




ULASAN
 

Abu al – Hassan 'Ali b. Husayn b. 'Ali al – Mas'udi atau Abu Hassan 'Ali b. al – Hasyn b. 'Abdullah al – Mas'udi. Beliau dilahirkan di kota Baghdad Iraq pada akhir abad ke – 9M. Berdasarkan buku yang berjudul al – Mas'udi and His World, beliau dilahirkan pada tahun 283H / 895M. Pada tahun 345H / 956M beliau beliau berusia 20 tahun.

Al-Mas’udi terkenal dengan ketokohan dalam bidang geografi dan dalam ilmu pelayaran. Beliau banyak menyumbangkan dalam kedua dua aspek ini. Conoh dalam bidang geografi beliau telah menggabungkan geografi dengan disiplin sejarah untuk menjadikan lebih menarik seperti membuat gambaran gempa bumi, prairan laut mati dan tajuk-tajuk geologi lain.

Dalam ilmu pelayaran juga beliau telah membuat catatan penting terhadap peristiwa pelayaran dan pada masa yang sama member sumbangan besar dalam ilmu pelayaran Islam. Al-Mas’udi membuat gambaran yang jelas tentang laluan dari Teluk Parsi ke laut China, penemuan sungai pertama dan Bandar lama di persisiran pantai. Jelas menunjukkan ketokohan beliau dan sumbangan yang beliau berikan terhadap dunia Islam. Beliau meninggal dunia pada tahun 345H iaitu pada 956M di Mesir.

No comments:

Post a Comment