Sunday 9 December 2012

العناية بالطفل وتربيته عند ابن سينا

untuk bacaan lebih lanjut sila tekan di sini

KETOKOHAN


                                                                     ULASAN

Artikel arab ini merupakan tajuk atau lebih kepada sumbangan yang diberikan oleh ibn sina terhadap perubatan kanak-kanak. Artikel ini merupakan kajian yang dijalankan oleh Nasir yang merupakan seorang pengkaji tentang sains pdan teknologi Islam. Artikel ini menceritakan sumbangan yang diberikan oleh Ibn Sina terhadap konsep pejagaan atau perawatan terhadap kanak-kanak.

Ibnu Sina adalah Abu Ali Hussein Ibn Abdullah, alias Sheikh Presiden. Ibn Sina dilahirkan pada 980 Masihi di kampung Avhna berhampiran Bukhara di Turkestan atau apa yang kini Republik Uzbekistan. Al-Quran ketika beliau berusia sepuluh tahun. Apabila dia sampai umur 21 tahun meninggalkan Bukhara-lama untuk menghabiskan sisa perjalanan antara bandar-bandar yang berbeza Parsi. Apabila dia meninggal dunia pada tahun 1037 Masihi telah dianggap pada masa itu salah satu daripada genius falsafah dalam Islam, dan dalam bidang perubatan telah dibangunkan di barisan Galen digelar Galen Islam. Dan kerana kemasyhuran luas telah berlumba untuk meraikan ulang tahun ramai orang, dan Turki yang pertama untuk meraikan ulang tahun, apabila mereka yang ditubuhkan pada tahun 1937 perayaan utama menandakan 900 tahun selepas kematiannya. Kemudian diikuti saman Arab dan Parsi di mana saya Mehrjanan untuk meraikan di Baghdad pada tahun 1952 dan kemudian di Tehran pada tahun 1954. Pada tahun 1978 UNESCO telah menggesa semua ahli-ahlinya untuk mengambil bahagian dalam satu majlis memperingati laluan seribu tahun kelahiran Ibn Sina, sebagai pengiktirafan sumbangan beliau kepada bidang falsafah dan perubatan. Malah, beliau telah bertindak balas kepada semua ahli-ahli organisasi dan mengambil bahagian dalam majlis yang diadakan pada tahun 1980.
 
Beliau menghasilkan banyak buku-buku tentang perubatan antaranya adalah “Buku Undang-undang dalam bidang perubatan”. Buku ini ditulis dalam Bahasa Arab dan dalam buku ini mengemukakan topik berkenaan dengan perubatan seperti merawat penyakit yang disenaraikan dari segi pembedahan dan dinyatakan punca-punca penyakit tersebut. Dengan penghasilan buku ini ia memberi manfaat kepada pengguna terutama kepada doktor yang ingin merawat sesuatu penyakit. Terdapat beberapa bab yang dibahagikan oleh beliau dalam buku ini, antaranya dalam pengurusan laktasi dan pengangkutan, pengurusan jana kelahiran meningkat, tentang pengurusan penyakit yang dialami oleh kanak-kanak lelaki dan terapi dan lain-lain pengurusan yang dinyatakan dalam buku ini. Sumbangan beliau sedikit sebanyak membantu para doktor untuk merawat pesakit bukan zaman dahulu sahaja tetapi hingga sekarang.
 

No comments:

Post a Comment