Pada abad ke-8 hingga abad ke-12 M, umat Islam berada pada zaman
kejayaannya, zaman dimana sains, teknologi dan peradaban Islam
berkembang pesat mencapai puncaknya. Pada saat itu umat Islam menjadi
pemimpin dunia karena pergumulannya dengan ilmu dan filsafat yang mereka
tekuni, terutama ilmu-ilmu murni (natural sciences). Pada masa
ini muncul tokoh-tokoh dan ilmuwan yang sangat aktif dan handal, sebut
saja misalnya: Al-Kindi, Al-Khawarizmi, Al-Razi, Al-Farabi, Ibnu Sina,
Al-Biruni, Al-Ghazali, dan lain-lainnya. Para ilmuwan tersebut oleh
Sayyed Hossein Nasr (1970) disebut sebagai figur-figur universal ilmu
pengetahuan Islam.
Pada abad ke 14 M, diawali oleh lepasnya ilmu-ilmu alam (matematika,
fisika, biologi)yang dimotori oleh Copernicus (1473-1543), Versalinus
(1514-1564) dan Issac Newton (1642-1727) ilmu pengetahuan mulai
tercerabut dari akar filosofisnya. Khususnya perkembangan ini semakin
mencapai bentuknya secara definitif saat Aguguste Comte (1798-1857)
dengan grand theory-nya menetapkan bahwa perkembangan berfikir
manusia dan masyarakat akan mencapai puncaknya pada tahap positif,
setelah melampaui tahap teologik dan metafisik.
Perkembangan ilmu pengetahuan (sains) di akhir abad ke-16 telah
menciptakan persepsi masyarakat Barat berbeda dari masa-masa
perintisannya di Yunani. Sebab, jika sains tidak lain adalah “anak
kandung” filsafat, maka tradisi ilmiah dalam kehidupan masyarakat Barat
modern tidak lainmerupakan kelanjutan dari perjalanan panjang tradisi
Yunani Kuno.
Sampai memasuki abad ke 20 M, “revolusi” sains dan teknologi di Barat
masih terus berlangsung, berbagai penemuan telah merombak teori-teori
yang sudah mapan sebelumnya. Etos dan cara pandang Barat modern telah
menumbuhkan optimisme terhadap sains dan teknologi dalam meningkatkan
fasilitas hidup, namun juga pesimisme terhadap dampak negatif yang
ditimbulkannya juga semakin nyata. Pesimisme itu bukan saja telah
menghantui para konsumen beserta lingkungannya, tetapi terutama kepada
masyarakat Barat sendiri sebagai produsen utamanya.
Namun pada akhir abad ke -20 M, etos keilmuan dengan cara pandang
seperti itu mulai diharapkan pada kecenderungan baru yang lebih
memperhatikan dunia spiritual (moral, etika, dan peradaban). Dan melalui
argumen-argumen filosofis dan penemuan mutakhir tentang sains dan
teknologi, berfikir dikotomis tentang moral (agama) dan sains (termasuk
teknologi) memang sudah saatnya dikoreksi kembali.
Sejak masuknya teknologi Barat ke Dunia Ketiga bersama-sama slogan
saintifik yang dibawanya, masyarakat Dunia Ketiga yang sekian lama
terjajah itu mula mendapat satu formula ajaib yang dianggap dapat
membebaskan diri mereka daripada belenggu penjajahan yang sebenarnya.
Kebebasan ini dianggap sebagai satu kebebasan yang mutlak dan sangat
perlu walaupun terpaksa mengorbankan begitu banyak sumber asli yang
sekian lama terpendam dalam perut bumi negara masing-masing. Walaupun
harga yang perlu dibayar bagi mendapatkan hasil teknologi ini begitu
tinggi namun mereka menganggapnya satu kemestian yang tidak dapat
dikesampingkan. Umumnya Dunia Ketiga mendapat hasil teknologi tersebut
untuk kemudahan pengangkutan, ketenteraan, kejuruteraan, pembangunan dan
sebagainya, namun mereka tidak mendapat ilmu yang sangat diperlukan
untuk ‘maju’ dan ‘membangun’ itu. Mereka hidup seperti kanak-kanak yang
hanya menggunakan permainan dan tidak tahu asal-usul kemunculan
barang-barang permainan itu. Nasib mereka, walau bagaimanapun, lebih
baik daripada kanak-kanak karena mereka dapat menukar barang-barang yang
diperlukan dengan hasil bumi yang terdapat di negara masing-masing.
Dunia Ketiga merupakan medan sejarah pembangunan dan penjajahan kuasa
Barat. Dari satu segi, pemerintahan Dunia Ketiga tidak pernah bebas
dari campur tangan kuasa-kuasa Barat. Hampir kebanyakan bumi Dunia
Ketiga menerima dampak Peperangan Dunia I dan II; dampak yang tidak
diminta atau diingini oleh dunia ketiga sendiri. Kedua peperangan ini
meninggalkan dampak zahir dan batin ke atas diri Dunia Ketiga umumnya.
Kecuali kenaikan harga getah, peperangan tersebut meninggalkan dampak
ekonomi yang buruk ke atas kebanyakan negara Dunia Ketiga dan secara
tidak langsung berkaitan dengan dampak psikologi yang terus melukakan
fikiran dan sekaligus menguasai pandangan serta pendapat kebanyakan
manusia yang tinggal dalam Dunia Ketiga. Dampak di dalam bentuk lanjutan
daripada penjajahan menyuburkan dampak psikologi masyarakat Dunia
Ketiga.
Dalam situasi begini negara-negara Islam dihimpit dengan
sekuat-kuatnya untuk berubah dan maju supaya dapat mengikut arus
pengaliran masa dan kehendak antarabangsa yang telah dijalin dan
diwarnai dengan kemahuan prinsip, pandangan hidup dan mahukan hasil yang
sedia disuratkan oleh kuasa-kuasa besar itu.
Di antara kemenangan psikologi akibat sejarah kebangkitan teknologi
dan sains, juga akibat peperangan bahwa sains dan teknologi memudahkan
kehidupan manusia, muncul komplot memperalatkan sains dan teknologi
untuk mendapatkan keuntungan besar. Secara mudah dapat dikatakan bahawa
ekonomi dan menguasai sains dan teknologi semua pilihan pembangunannya.
Pernytaaan ini yang jarang disadari oleh masyarakat umum dan sebahagian
daripada golongan intelek Dunia Ketiga, menjelaskan mengapa sains dan
teknologi secara psikologi terus-menerus dianggap satu hakikat mutlak
yang sekaligus merupakan hakikat kenbenaran dan juga hakikat kenyataan.
Pola penerimaan sains dan teknologi tanpa penilaian serta penapisan
yang wajar dapat dilihat dalam ‘desakan’ mengikuti aliran sains di
sekolah-sekolah di negara-negara Islam pada tahun enam puluhan dan tujuh
puluhan. Kebanyakan murid yang dianggap cerdik dinasihatkan seberapa
yang boleh mengikuti aliran sains. Di samping lain-lain dampak yang
diterima dan ditanggung oleh kanak-kanak tersebut, universiti-universiti
di seluruh negara Islam dibanjiri oleh penuntut-penuntut aliran sains
yang umumnya mempercayai bahawa mereka telah dialirkan ke dalam jurusan
yang mulia, kukuh benar dan membanggakan. Pelajar-pelajar aliran sastera
dibiarkan ‘terbeku’ dengan kursus-kursus yang lapuk, dan sekadar
mencukupi untuk menjalankan kerja-kerja umum pentadbiran manakala
pelajar-pelajar aliran sains hanya didedahkan kepada prinsip-prinsip
sains seperti amalan negara maju tanpa mengetahui falsafah dan had
batasan akan apa yang mereka pelajari itu. Akirnya negara-negara Islam
dibanjiri ahli-ahli sains yang mngajar bidang fisika, kimia, biologit
dan matematika, sedangkan tidak terdapat ahli akademik yang mencukupi
untuk mengajar falsafah sains, falsafah Barat, falsafah umum dan juga
falsafah Islam atau falsafah agama iaitu bidang yang dapat memberi
imbanagan di dalam desakan pemujaan terhadap sains dan teknologi.
Selain daripada percobaan yang dibuat oleh Jamaluddin al-Afghani,
Muhammad Abduh, Rashid Redha, Muhammad Iqbal dan Sayyid Ahmad Khan,
(semua tokoh ini pernah dikritik oleh Maryam Jameelah. Rujuk bukunya
Islam and Modernism dan Islam and Orientalism dan lain-lain. – pent.)
boleh dikatakan gerakan menghidupkan kembali sains Islam hampir-hampir
sepi hingga saat ini. Mereka umumnya masih terikat kepada rangka
pemikiran yang disedut falsafah sains barat. Ketajaman Syed Qutb,
al-Bahi dan Mahmud al-Aqqad juga tidak dapat melintasi tembok kokoh
sains dan falsafah Barat.
Pada masa ini banyak pula sarjana Islam membicarakan program bagi
mewujudkan sains Islam yang sebenarnya bukan saja untuk masa ini tetapi
juga untuk masa akan datang. Kebanyakan mereka lebih mementingkan
program tindakan yang aktif walaupun isi kandungan konsep sains dan
teknologi yang ingin diketengahkan belum ada. Di samping menerima bahan
yang ingin dipersembahkan oleh golongan ini, kami ingin menyebut dua
nama utama dalam kesarjanaan Islam masa ini yang memeberikan sumbangan
iaitu Prof. Seyyed Hossein Nasr dan Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas.
Syed Muhammad Naquib al-Attas merupakan tokoh ilmuwan mutakhir yang
mengupas semula definisi penting keilmuan Islam berdasarkan metafisik
Sufisme yang tidak dapat tidak berlandaskan al-Qur’an dan Hadith Nabi
(s.a.w.). Beberapa definisi ilmu dan ‘al-mithaq’ atau pensaksian azali
arwah bani Adam dengan Tuhannya telah dibincangkan oleh tokoh ahli Sufi
yang terkenal pada zaman dahulu seperti Junayd alBaghdadi dan Abu Ali
Uthman al-Hujwiri. Apa yang penting dalam penulisan Prof. Naquib ialah
menyusun semula definisi dan rangka konsep yang tersedia ada ke dalam
bentuk yang lebih tersusun dan berkaitan di antara konsep-konsep
tersebut dengan pandangan hidup Islam amnya. Beliau merupakan tokoh yang
awal sekali membedakan prinsip-prinsip dan definisi asas yang
membedakan sekularisme Barat dengan pandangan Islam tentang konsep ilmu
dan cabang-cabang serta kaedah keilmuannya. Beliau juga tokoh awal
sezaman yang membicarakan peranan Islam dalam pembentukan tamadun budaya
bangsa yand didatanginya.
Seyyed Hossein Nasr merupakan tokoh awal menulis tentang falsafah dan
sains Islam dengan memperkenalkan rangka keilmuan, kaedah serta
pandangan hidup. Beliau juga memperkenalkan tokoh ilmuwan Islam yang
besar seperti Ikwan al-Safa, al-Biruni dan Ibn Sina, Ibn Arabi,
Suhrawardi dan Mulla Sadra kepada dunia akademik Barat dan Timur. Dr.
Nasr telah memperkenalkan mereka menurut tradisi falsafah Islam serta
doktrin ciri dan sifat keilmuan tokoh-tokoh ini. Beliau merupakan tokoh
ilmuwan Islam yang membicarakan secara mendalam tentang ‘ilmu kudus’
yang senantiasa menjadi asas kepada reality manusia secara universal.
Dr. Nasr juga banyak menulis tentang kesenian dan kesasteraan Islam
serta perbandingan agama. Beliau merupakan tokoh awal yang menunjukkan
bahawa tradisi falsafah Islam tidak terhenti pada Ibn Rushd tetapi
bersambung di dunia timur Islam dengan Sayyid Haidar Amuli, Suhrawardi
dan Mulla Sadra. Dalam bidang sains dan falsafah sains beliau
menunjukkan bahawa Islam menerusi tamadunnya melahirkan sainsnya sendiri
yang mempunyai dan sifatnya yang tersendiri dan mampu memasukkan
nilai-nilai serta kaedah yang sesuai dan serasi daripada tamadun lain.
Dr. Nasr melebihi tokoh-tokoh lain dan merupakan sumber rujukan bagi
mereka yang membicarakan sejarah sains Islam. Beliau merupakan tokoh
awal Islam yang mengkritik kemajuan sains Barat yang telah mendatangkan
masalah ekologi, krisis kemanusiaan dan kemasyarakatan. Semua ini
dilihat daripada sudut pandangan Islam, sufisme dan agama umumnya.
ULASAN
Artikel ini membincangkan pengaliran sains dan perkembangan dari semasa ke semasa berdasarkan pendapat tokoh-tokoh ilmuwan Islam seperti Naquib al-Attas dan sebagainya. Artikel ini menceritakan bagaimana mula perkembangan sains dan teknologi dari abad ke8 hingga dunia ketiga. ini kerana terdapat aliran sains dan teknologi dari barat yang memperngaruhi sains dan teknologi pada Dunia Ketiga.
Dunia Ketiga merupakan medan sejarah pembangunan dan penjajahan kuasa
Barat. Dari satu segi, pemerintahan Dunia Ketiga tidak pernah bebas dari
campur tangan kuasa-kuasa Barat. Hampir kebanyakan bumi Dunia Ketiga
menerima dampak Peperangan Dunia I dan II; dampak yang tidak diminta
atau diingini oleh dunia ketiga sendiri. Kedua peperangan ini
meninggalkan dampak zahir dan batin ke atas diri Dunia Ketiga umumnya.
Kecuali kenaikan harga getah, peperangan tersebut meninggalkan dampak
ekonomi yang buruk ke atas kebanyakan negara Dunia Ketiga dan secara
tidak langsung berkaitan dengan dampak psikologi yang terus melukakan
fikiran dan sekaligus menguasai pandangan serta pendapat kebanyakan
manusia yang tinggal dalam Dunia Ketiga. Dampak di dalam bentuk lanjutan
daripada penjajahan menyuburkan dampak psikologi masyarakat Dunia
Ketiga.
No comments:
Post a Comment